Hola a tots i totes! Benvinguts/des a una nova entrada!!! 🤗🤪
Avui us vinc a contar el taller que vam fer la setmana passada. Estava relacionat amb la robòtica 'desendollada', especialment per al curs de 1r i 2n de Primària. Quan vam arribar a classe vam observar que damunt les taules, la mestra ens havia deixat en un joc diferent a cada grup i havíem d'anar rodant per les taules fent com una mena de circuit per observar-los tots i jugar una estoneta amb cadascun.
Nosaltres vam començar tenint el 'SCOTTIE GO'. El joc constaba de 91 tasques classificades en 10 mòduls. Contenia 179 fitxes per escriure els programes, un manual d’usuari, un tauler i un número de llicència. El dispositiu mòbil no estaba inclòs l’haviem de posar nosaltres. El joc consistia en que haviem de seleccionar una tasca a l'aplicació i escriure un programa col·locant sobre el tauler les fitxes necessàries en l'ordre correcte. El programa controlava els moviments de Scottie, el personatge principal. A continuació, escanejavem aquest programa fent servir l'aplicació Scottie Go! instal·lada a la meva tauleta. Un cop escanejat el programa, Scottie duia a terme a la pantalla del dispositiu seleccionat les instruccions que haviem disposat sobre el tauler. Així podiem comprobar si haviem realitzat la tasca correctament.
Aquest joc el destinaríem més per al primer o segon cicle de Primària, ja que a nosaltres mateixos ens va costar de primeres saber com es jugava, però una vegada ho sàvies fer era molt fàcil. Podríem aplicar-ho a l'àrea de les matemàtiques, perquè es treballen diversos conceptes d'aquesta mateixa àrea com són la suma, la resta i l'orientació espacial (dreta, esquerra, etc.)
Aquí adjunte una imatge perquè de forma visual pugueu observar com es jugava a aquest joc:
Us deixe també algunes fotos dels altres jocs als que també vam estar jugant:
La segona part de la classe, la varem dedicar a conèixer i familiaritzar-nos amb el Bee-Bot, que per a qui no ho sàpiga és una 'abella robot' que ens ajuda que els nens/es s’inicien a la programació i potencien el seu llenguatge direccional (esquerra, dreta, endavant, etc.)
La mestra ens va posar el repte que programéssim en grup una activitat en què s'havia d'incloure un tauler per a nens de 1r i 2n de Primària, la programació del Bee-Bot i com a tema transversal era la igualtat de gènere.
Aquest robot educatiu ofereix moltes possibilitats d'acció i experimentació, i és un recurs ideal per iniciar els petits i petites en programació i començar a desenvolupar i estimular el pensament computacional. Com te unes dimensions ajustades, vam tindre que crear un tauler i unes caselles de la mida adequada perquè l’activitat es pugera desenvolupar d’una manera eficaç. Degut a açò, s’haurá de crear un tapís de 4x4 (de 15cm x 15 cm cada quadrat). Les mesures completes d’aquest tapís han de ser de 60x60 cm en el què tratarem de dibuixar estereotips que són atribuïts a cada gènere.
I em preguntareu… però Eva per a quin alumnat va dirigida aquesta activitat? Doncs principalment per als nens i nenes de primer de primaria. Tindrá una duració de 4 sessions:
1 sessió de tutoria de 55 minuts (el primer dia del projecte).
2 sessions d'una setmana de l'àrea de matemàtiques de 55 minuts cadascuna (el segon i tercer dia del projecte).
1 sessió de reforç a les dues setmanes després, en l’hora de tutoria.
Dia 1: sessió introductòria dels estereotips de gènere. Primer es fa una cerca d'informació sobre la igualtat de gènere i una pluja d'idees dels estereotips que coneixen. Després s'explicarà què és la igualtat de gènere, què són els estereotips (centrant-nos en els de gènere) i fer una llista (els que apareixen més tard al tapís). A banda, se'ls introduirà els Bee-Bots, s'explicarà com funciona i practicaran una estoneta. Es crearan els grups de treball i se'ls explicarà l'activitat: hauran de dibuixar un personatge que els representi tothom conforme vulguin entre tots els components.
Dia 2: sessió de joc. El nostre joc, consisteix a tirar tres daus i sumar els números que han aparegut, una volta sumats hauran de programar el bee-bot perquè arribi a la casella corresponent, un cop a la casella, se'ls dóna una targeta amb l'habilitat que els ha tocat.
Dia 3: explicar els aspectes nous del personatge. Cada grup de treball haurà de sortir i explicar que tres aspectes nous tenen els seus personatges. D'aquesta manera, s'adonaran que molts no tenen coses que se sol atribuir al seu gènere i així interioritzen que tots podem ser com vulguem.
Dia 4: sessió de reforç. Al cap de dues setmanes de finalitzar tornarem a jugar per comprovar si es manté l'aprenentatge.
És important destacar que el tauler ha de ser editable, i les imatges han de poder ubicar-se a gust d'aquell que faci ús del material. Creiem que és una molt bona manera interactiva que s'inicien al món digital de manera responsable, ja que sempre ha d'anar acompanyat de l'ajuda d'un adult. Per això la nostra proposta d'activitat es basa en això, que seleccionen una imatge cridanera per a l'alumnat, i tracten de fer arribar el robot amb les comandes adequades fins a situar-se sobre la casella adequada a la tirada dels daus. Creiem que seria adequat fer-la en grups de 4 o 5, perquè tots puguin tenir diversos torns, encara que cada vegada que un o una tots puguin veure el contingut de la imatge seleccionada.
Consel!!! Abans de realitzar amb els nens i nenes directament l'activitat, podem ensenyar-los com s'utilitza mitjançant aquestes activitats de
Bee-Bot online, que els ajudaran en la posada en marxa posterior.
Espere que us animeu a fer el vostre propi tauler de jocs, ja que és una eina molt versàtil i per una banda ajuda a estar en contacte amb la tecnologia i la robòtica i alhora poden estar aprenent altres conceptes de diferents matèries. Podeu deixar-me en comentaris algunes idees més que puc fer al meu joc del Bee-Bot.
I fins ací tot!! Us deixe algunes imatges i vídeos perquè pugueu veure com seria el desenvolupament de l'activitat i les nostres propostes.
Referències bibliogràfiques
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada