Imatge digital: perills a la xarxa, creative commons i trucs per a fer millors fotos
Hola a tots i a totes!!!! Ja estic per aci de nou!!! 🤗🙋🏽♀️
Hui us vaig a presentar un mica l’ús d’imatges digitals per a l’educació dels xiquets. M’he adonat que tothom estem rodetjats de moltíssimes imatges que ens transmeten unes idees que ens influeixen al subconscient diariament. Per això he investigat una mica per poder aprofitar aquesta situació en l’enssenyament dels alumnes.
Però fer o trobar una imatge bona perquè ajude als xiquets no és tan senzill. Per aquest motiu us deixe uns consells per trovar una bona imatge per si les voleu dur a terme quan ajudeu a comprendre qualsevol tema a qui ho necessite o si voleu transmetre alguna cosa:
- Identifica el centre d’interés. Has de tindre clar de que és la imatge que estàs buscant, no és el mateix una foto d’un dinar amb els teus amics que una foto del Empire State Building.
- Ompli l’enquadrament. És clar que l’element principal estarà al centre, però la resta de la imatge s’ha d’ocupar amb ‘alguna cosa’ que acompanye a l’element més important, del que es vol parlar. Com quan es conta una historia, primer trobem de que va la història (centre d’interés), després el protagonista (element principal) i finalment els personatges secundaris (emplenar l’enquadrament).
- Utilitza les línies. Les línies dirigeixen la teua mirada cap on tu vols.
- Treballa el flux. El flux és la manera la qual la mirada es desplaça d’un lloc de la imatge a una altra.
- Juga amb la direcció. La direcció crea il·lusió i moviment.
- Tria correctament els colors. Cada color transmet unes sensacions diferents per exemple, el color roig transmet energía i espontaneïtat i el color blau transmet tranquilitat i confiança.
- El nombre tres. Tant incloure com a element principal tres objectes iguals com dividir la imatge en 3x3 ajuda notablement a conseguir una bona imatge final. Tres objectes principals conten el motiu de la imatge, la seua història, i situar eixos elements en els punts on es creuen les linies de la plantilla dirigeix la atenció de tothom ja que es diuen els punts d’interés, on es dirigeix la nostra atenció sense adonar-nos-en.
- L’espai negatiu. És important aprofitar l’espai negatiu que una imatge presenta. Als espais negatius se’ls pot anomenar com grans buits en el fons de la imatge.
- Juga amb el front, el fons i la profunditat. La regla de les tres dimensions.
- Enmarcat natural. Aprofitar estructures ja creades com a marc natural de la nostra fotografia.
- Utilitza les curves en s. Transmeten una sensació d’elasticitat i plasticitat a més de representar conceptes amb suavitat i delicadesa.
La mala utilització d’imatges o informació en les reds socials pot comportar l’adicció, el cyberbullying, que és un tipus d’acós per mitja d’aquestes reds que es pot catalogar en diversos tipus com és el grooming (assetjament d’adults a menors amb una intenció sexual) o sexting (intercanvi de missatges amb un contngut sexual) o també pot arrivar a derivar en delictes com el phishing, també anomenat com a suplantació d’identitat, o la violència física per part del contingut dels videojocs o videos d’internet.
En conclusió, crec que l’us d’imatges en l’enssenyament és molt beneficiós per als alumnes i tots podem tirar mà d’aquest recurs sempre que siguem responsables en com utilitzem la informació.
Així mateix, quan capturem imatges per als nostres records i els pugem a les xarxes socials, hem de tenir en compte que, moltes vegades, en aquestes fotografies, apareixen més persones si ens trobem en un lloc públic, entre ells menors. Hem de ser cautelosos amb aquest aspecte, ja que hem de ser conscients que hi ha una llei de protecció de dades i de la privadesa, tant dels adults com dels menors i pot ser un perill per a totes les persones implicades en la fotografia. Per tant, hem de ser responsables amb els nostres actes i fer servir les xarxes socials amb criteri.
Això també pot repercutir en nosaltres mateixos, ja que el nostre afany de publicar tot allò que ens passa als mitjans pot resultar prejudicial. És a dir, si publiquem tot aquest contingut a cada moment podem ser controlats per persones sense bones intencions, a més que poden arribar a conèixer fins a les nostres dades més íntimes. Per això hem de ser prudents amb les noves tecnologies de què disposem al nostre dia a dia.
Com a futura docent, crec que des de l'escola s'ha d'educar i formar tant els pares, mares o familiars com els nens i nenes perquè siguin coneixedors de tots els riscos que comporta l'ús inadequat del món digital, ja que es poden desenvolupar tot tipus de problemes, com ara tecnoaddicció, robatori de dades o ciberassetjament. Per tant, ens hem d'informar correctament sobre aquestes qüestions, conèixer-ne les causes, les conseqüències i com evitar-les o solucionar-les.
En aquest cas m’agradaria parlar-vos dels cyberdelictes. Per això tractarem els diferents punts com la seva definició, com detectar-ho i les seves conseqüències, quines mesures podem prendre per prevenir-los, com podem actuar davant d’un cyberdelicte, quina relació té amb la privadesa i la protecció de dades i com ho podem treballar des de les aules.
Per fer-ho un poc més resumit, en classe, el meu grup, hem elaborat dues diapositives on es resumeixen aquestos punts que he estat comentant.
I vosaltres? Haveu sofrit alguna vegada cap cyberdelicte? Com ho haveu sol·lucionat? Preneu cap mesura que no hem esmentat en les diapositives?
Per acabar, crec que la fotografia sí que es podria utilitzar per a la meva tasca com a futura mestra. Crec que es poden crear activitats molt enriquidores per als alumnes mitjançant aquesta tècnica. En tractar-se d'alumnes tan petits, penso que no poden fer fotografies que destaquin els elements de composició fotogràfica, però sí que opino que poden experimentar amb l'ajuda dels adults. És a dir, una de les activitats que podrien introduir-se a l'aula per als alumnes de 5 anys podria ser que ells mateixos fessin una fotografia a casa d'un objecte personal que els agradi, sempre amb la supervisió i la guia dels pares perquè els ajudin a realitzar-la amb alguna tècnica de composició, que després exposaran a l'aula explicant el perquè i com ho han fet. A més, haurien de posar un títol a la imatge, que hauran d'escriure darrere de la fotografia. Un cop tots els alumnes hagin exposat les seves imatges, es crearà un racó amb totes les fotografies perquè la resta els alumnes puguin crear la seva pròpia exposició. Amb aquesta activitat es treballen diferents continguts del currículum com l'ús de les TIC, l'expressió oral i escrita i, a més, crear llaços familiars a l'hora de fer la fotografia. Aquesta activitat es podria realitzar amb diferents temàtiques a més d'un objecte personal, com ara el seu lloc favorit, el llibre favorit, etc.
Espere que haja sigut del vostre interés i no puc esperar a tornar a compartir informació amb vosaltres.
Ens veiem aviat, 👀
Eva 🥰
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada