Entorn Personal D’aprenentatge (PLE)
Hola a tothom!!! 🥳 Avui apareixc per ací per parlar d’un concepte que mai havia sentit ni escoltat per cap altre lloc i vaig descobrir fa poc en l’assignatura de Tecnologies de la Informació i la Comunicació que curse en el grau de Magisteri Primaria a l’UJI: El PLE.
Tots sabem que avui dia tenim una nova extremitat a les mans. Imagines de què et parle? Exacte. Del mòbil. Tots disposem en tot moment de tota mena d'informació, i tots sabem fer ús d'una eina tecnològica que ens permet accedir-hi, però, tots tenim clar quant influeix internet a la nostra vida?, i coneixem els confins d'internet? No sé ni si jo mateixa hi puc contestar.
El que sí que és cert és que actualment tots deixem un rastre digital amb cada moviment que fem a la xarxa. Un rastre digital, o com a mi m'agrada anomenar-ho, una empremta digital que de la mateixa manera que pot ser beneficiosa, pot ser nociva. A això comunament se'l coneix com a 'identitat digital'.
En algunes de les classes hem reflexionat sobre això, si estàvem contents i ens representava o per contra, si canviaríem o eliminaríem alguna cosa. Jo personalment m'identifique força amb el disseny que he creat. Així que, per crear-ho, la professora ens va llançar preguntes que ens van ajudar a classificar les aplicacions que utilitzem amb més freqüència, per a la seva posterior agrupació.
Per crear-lo, vaig utilitzar l'aplicació 'Canva', una app que m'ha ajudat a crear moltíssims recursos a l'hora de fer recursos per a les pràctiques curriculars del grau. M'encanta el seu funcionament i la seva capacitat d'edició, per això no em va costar gaire dominar-lo per crear el meu PLE.
I es que quan ens referim al PLE (espai personal d'aprenentatge), ens referim als conjunts d'eines, recursos, connexions i activitats que utilitzen les persones per aprendre. Està relacionat amb l’aprenentatge ja que ofereix una infinitat d'oportunitats per aprendre, per la qual cosa poseeix una relació bidireccional entre els elements que la componen. Tot PLE involucra persones i consta de tres parts bàsiques.
1. En primer lloc trobem la secció d’accés a la informació, que inclou un conjunt d'activitats relacionades amb les oportunitats digitals, es a dir, les activitats que utilitzem per trobar, recopilar, administrar i utilitzar la informació.
2. En segon lloc, trobem un subconjunt d'eines de generació d'informació que involucraran la creació o la difusió d'informació a través de múltiples canals.
3. Per acabar, descobrim xarxes d'aprenentatge personal que involucren interaccions amb altres. Inclou una varietat d'activitats que fem servir per comunicar-nos, compartir, col·laborar i aprendre dels altres.
Per tant, l'objectiu de PLE gira al voltant de ser aprenents actius de per vida i membres actius de la comunitat a la construcció de coneixements. Implica, per tant, aprendre a aprendre i, sobretot, una transició clara de ser un mer consumidor de continguts a un productor de continguts per crear i compartir informació.
Jordi Adell a un vídeo penjat a la plataforma Youtube explica les 5 passades básiques per desenvolupar el nostre PLE:
1. Descobriu nova informació rellevants: Per exemple, les xarxes socials són un recurs idíl·lic que ens permet subscriure'ns a fonts d'informació noves per mantenir-nos informats.
2. Apreneu a manejar grans quantitats d'informació: Hem de ser intel·ligents perquè si ho fem bé, podem ser atacats per informació que és completament irrellevant per a nosaltres.
3. Uniu-vos a la conversa: Com tots sabem, Internet és una comunitat de milers de milions de persones, per la qual cosa no podem ser simples observadors passius de tot el que passa davant nostre, sinó que hem de començar a mirar.
4. No ho tractes com un observador: Com hem dit, començar a crear i compartir informació o materials didàctics. Endavant, com jo, comença el teu blog i deixa que el món sàpiga el que tens per oferir.
5. Comença el teu desenvolupament professional amb tots aquests coneixements: Tant se val on treballes, després de tot, tot es pot aprendre i difondre.
Un cop clars els 5 passos màgics, hem de seguir una sèrie de passos per aconseguir el resultat final.
Primer necessites analitzar el teu PLE, també és important enriquir proactivament les fonts d'informació i les xarxes personals. Aleshores no és difícil si troba un instructor que l'ajudi a fer els seus primers passos, el mantingui encaminat. Finalment, para atenció al teu karma, no tot ho aconseguim a la vida, trobem l'equilibri quan també donem i posem el nostre granet de sorra a la cadena.
Pensar i crear el teu propi PLE et pot semblar una ximpleria, però t'aporta molt. T'ajudarà a accedir a tones d'informació interessant i actualitzada i participar a les xarxes socials o comunitats professionals. T'ajudarà a personalitzar la teva carrera i convertir-te en un professional, no pas en un consumidor, amb coneixement lliure i obert. Finalment, definitivament s'encoratjarà a participar en projectes de transformació.
Personalment crec que el meu PLE reflecteix la meva realitat com a estudiant i adolescent i potser s'ha actualitzat vagament al llarg dels anys, però tot depèn de les meves necessitats actuals. Per això em sembla un espai dinàmic i en canvi constant, ja que està molt relacionat amb els objectius personals i professionals de cadascú en un moment donat. Com a futura mestra, sóc molt conscient que em cal mantenir-me connectada per prosperar i concentrar-me en l'ensenyament i l'aprenentatge.
Finalment, he d'admetre que ser conscient del meu PLE m'ha fet adonar-me de la freqüència amb què inconscientment l'utilitzo per aprendre i compartir amb els altres. Hi ha més del que pensava, però em fa pensar que podem fer servir qualsevol plataforma tecnològica o no avançar.
Ens veiem aviat, 👀
Eva 🥰
Enllaços d’interés:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada