Competència Digital (DIGCOMP) i integració d’activitats amb TIC a l’aula

Hola bloggers!!😊💕 A la publicació d'avui, aprendràs més sobre les habilitats digitals, que són molt importants a l'educació. També parlarem del model TPACK. Estàs preparat per aprendre més sobre el món de les TIC?

Per començar hem de saber què és la competència digital, ho sabeu? Bé, la competència digital es pot definir a grans trets com l’ús segur, crític i creatiu de les TIC per assolir objectius relacionats amb el treball, l’aprenentatge, l’oci, ​​la inclusió i/o la participació social.” (Ferrari et al., 2013). Ara les tecnologies s'utilitzen per a tot, per això és important que tothom sàpiga utilitzar-les i fer-ne un bon ús.

Però també és important tenir en compte que les habilitats digitals de cadascú són diferents, ja que cadascú les utilitza segons les seves necessitats, objectius i estil de vida. “Tothom necessita una combinació de diferents habilitats digitals per satisfer les seves necessitats de desenvolupament.” (Generalitat Valenciana, 2021).

La competència digital és una de les competències clau que descobrim al currículum i ens ajuden a adquirir-la perquè està relacionat amb moltes competències del segle XXI que tots els ciutadans han d'adquirir per garantir la seva participació activa en la societat i l'economia (Ferrari et al., 2013). Aquestes competències clau són: comunicació lingüística, habilitats bàsiques en matemàtiques i ciència i tecnologia, competències numèriques, aprendre a aprendre, competències socials i cíviques, iniciativa i emprenedoria, i consciència i expressió cultural.

Tot i que tenim moltes eines TIC a la nostra disposició per a l'aprenentatge i el desenvolupament personal i professional en la nostra vida diària, moltes no posseeixen els coneixements tècnics necessaris. Per abordar aquesta problemàtica que trobem a la comunitat valenciana, va sorgir el Marc de la Competència Digital Valenciana (DIGCOMP CV): Eines per a l'aprenentatge i el desenvolupament en l'era digital.

Aquest document recull totes les competències digitals que les persones han de conèixer, així com les competències relacionades amb les TIC que cal desenvolupar per optimitzar l'ús de les eines tecnològiques. La primera edició del CV DIGCOMP ha estat elaborada per la Direcció General de Lluita contra la Bretxa Digital i altres organismes de la Generalitat Valenciana, amb l'objectiu de "dotar al Govern de la Generalitat d'un marc de referència en la planificació de la millora de les capacitats digitals de la ciutadania i dins la comunitat valenciana Accelerar la consecució dels objectius de desenvolupament social i benestar ciutadà.” (Generalitat Valenciana, 2021).

Continuant amb DIGCOMP CV, examinarem els diferents dominis i subdominis de les competències digitals que es troben en aquest article:

Es divideixen en 5 àrees: informació i alfabetització de dades, comunicació i col·laboració, creació de contingut digital i seguretat i resolució de problemes. El domini de les competències s'estructura en 8 nivells, aquests són comuns a totes les àrees: bàsic nivell 1, bàsic nivell 2, intermedi nivell 3, intermedi nivell 4, avançat nivell 5, avançat nivell 6, expert nivell 7 i expert nivell 8. L'esquema seria el següent:


Àrea 1: Informació i alfabetització de dades

1.1. Navegar, buscar i filtrar dades, informació i contingut digital.
1.2. Avaluar dades, informació i contingut digital.
1.3. Manejar dades, informació i contingut digital.

·Àrea 2: Comunicació i col·laboració

2.1. Interactuar a través de les tecnologies digitals.
2.2. Compartir a través de les tecnologies digitals.
2.3. Comprometre’s amb la ciutadania a través de les tecnologies digitals.
2.4. Col·laborar a través de les tecnologies digitals.
2.5. Netiqueta.
2.6. Gestió de la identitat digital

·Àrea 3: Creació de contingut digital.

3.1. Desenvolupament de continguts digitals.
3.2. Integració i reelaboració de contingut digital
3.3. Desenvolupament d’autor i llicències.
3.4. Programació.

·Àrea 4: Seguretat.

4.1. Protecció de dispositius.
4.2. Protecció de dades personals i identitat digital.
4.3. Protecció de la salut i benestar.
4.4. Protecció del medi ambient

·Àrea 5: Resolució de problemes.

 5.1. Resolució de problemes tècnics
5.2. Identificació de necessitats i respostes tecnològiques
5.3. Ús creatiu de les tecnologies digitals
5.4. Identificació de les llacunes en la competència digital

Extreta de: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Competencias_digitales.jpg 

A l'hora d'introduir les TIC a l'aula hem de saber que avui dia hi ha diferents estratègies i metodologies basades en les noves tecnologies, aquestes no només ajuden el mestre/a a dinamitzar les seves tecnologies classes i així potenciar aprenentatges significatius, sinó que també motiven els mateixos alumnes i els ajuden a familiaritzar-s'hi. Per això, els mestres han de tenir una formació constant en aquests aspectes, ja que cada dia apareixen novetats relacionades amb les TIC que són de gran ajuda i utilitat poder incloure-les a les seves aules.

Aquí us deixe algunes metodologies que em semblen molt interessants com a futura docent. A cada una us deixe un enllaç perquè pugueu investigar sobre elles.

- Flipped Classroom: Aquesta metodologia de 'classe invertida', s'aprèn fent i no memoritzant.
- Learning by Doing: Basat en la idea d'aprendre per mitjà de 'fer', amb una finalitat participativa i activa.
- Adaptive teaching: És quan els docen
ts adapten l'ensenyament per respondre a les fortaleses i necessitats de tots els alumnes.
- Aprenentatge basat en Projectes (ABP): Aquesta metodologia permet als alumnes adquirir els coneixements i competències clau al segle XXI mitjançant l'elaboració de projectes que donen resposta a problemes de la vida real.

Si coneixeu alguna metodologia més, no dubteu a deixar-me en comentaris. M'encantarà descobrir noves estratègies per poder posar a la pràctica a les meves classes en un futur. 

D'altra banda, hi ha dos models que van començar a ser visibles quan la majoria de famílies i fins i tot la majoria de les escoles van tenir les eines tecnològiques necessàries. Són els anomenats models TPACK I SAMR. Per poder tractar sobre ells cal la formació tant tecnològica com pedagògica.

MODEL TPACK

Per ser un futur docent, desenvolupar-me professionalment i poder integrar de manera efectiva les TIC a la meva aula, tinc clar que he d'adquirir i construir coneixements rellevants en continguts d'assignatures com la pedagogia i la tecnologia. Aquest concepte es reflecteix en el model TPACK, que estableix que el professorat ha de tenir coneixements tècnics de com funcionen les TIC en general i de maneres específiques i com i com utilitzar-les; també ha de tenir coneixements pedagògics de com ensenyar de manera eficaç i, finalment, també Ha d'entendre el contingut o la disciplina de l'assignatura que imparteix.
Per tal d'aportar harmonia al conjunt, us deixo uns consells molt interessants:

1. Deixa el mètode i dissenya la seqüència, les activitats i les avaluacions
2. Comenceu per triar contingut, objectius i resultats d'aprenentatge
3. Triar les eines i recursos TIC més adequats
4. Desenvolupa les teves pròpies habilitats digitals
5. Configura, redissenya i actualitza el teu PLE

MODEL SAMR

Aquest model està basat en "la necessitat de millorar la qualitat d´ensenyament i així garantir un sistema de promoció social que garanteixca equitat" (Rubén D. Puentedura). El model SAMR (Substitució, Augment, Modificació i Redefinició) és el procés que caldria seguir per millorar la integració de
les TIC. Aquí us deixe un vídeo explicatiu on podeu observar de forma més visual la diferència i en què es basa cada mètode anteriorment explicat.



Explicando los modelos SAMR y TPACK. (2018, 28 de Septembre). [Video]. Youtube. https://youtu.be/v0K5ksduB8I 

En conclusió, he de dir que desenvolupar conscientment aquest coneixement ens permetrà prestar més atenció al nostre ensenyament per determinar les nostres accions a l'aula, així com per al desenvolupament professional.

Com a reclam també us deixe un enllaç a un vídeo molt interessant del professor Jordi Adell on explica més sobre el model TPACK i parla de processos de disseny que segueixen el seu principi. https://www.youtube.com/watch?v=5mi2D7WTMXI 

Ens veiem aviat, 👀

Eva 🥰


Referències bibliogràfiques

Explicando los modelos SAMR y TPACK. (2018, 28 de Septembre). [Video]. Youtube. https://youtu.be/v0K5ksduB8I

Generalitat Valenciana. (2021). Marc Valencià de Competències Digitals Digcomp_CV. Recuperat dehttps://innova.gva.es/documents/169273731/173739103/Marc+Valenci%C3%A0%20de+Compet%C3%A8ncies+Digitals+Digcomp_CV/07dd9bd3-3d63-464b-91b4-72739412b58c

Ferrari et al. (2013) Digital Competence. European Commission.

Vives, V. (2017, 26 enero). Com treballar la competència digital a l’aula de manera efectiva? Bloc Vicens Vives. Recuperado 16 de marzo de 2022, de https://blog.vicensvives.com/ca/com-treballar-la-competencia-digital-a-laula-de-manera-efectiva/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Un poc sobre mi i reflexió sobre la tecnologia i la societat

Realitat Augmentada + Acomiadament + Reflexió Final

Fotografia digital I: Exposició fotogràfica 📷