Competència Digital (DIGCOMP) i integració d’activitats amb TIC a l’aula
Hola bloggers!!😊💕 A la publicació d'avui, aprendràs més sobre les habilitats digitals, que són molt importants a l'educació. També parlarem del model TPACK. Estàs preparat per aprendre més sobre el món de les TIC?
Per començar hem de saber què és la competència digital, ho sabeu? Bé, la competència digital es pot definir a grans trets com l’ús segur, crític i creatiu de les TIC per assolir objectius relacionats amb el treball, l’aprenentatge, l’oci, la inclusió i/o la participació social.” (Ferrari et al., 2013). Ara les tecnologies s'utilitzen per a tot, per això és important que tothom sàpiga utilitzar-les i fer-ne un bon ús.
Però també és important tenir en compte que les habilitats digitals de cadascú són diferents, ja que cadascú les utilitza segons les seves necessitats, objectius i estil de vida. “Tothom necessita una combinació de diferents habilitats digitals per satisfer les seves necessitats de desenvolupament.” (Generalitat Valenciana, 2021).
La competència digital és una de les competències clau que descobrim al currículum i ens ajuden a adquirir-la perquè està relacionat amb moltes competències del segle XXI que tots els ciutadans han d'adquirir per garantir la seva participació activa en la societat i l'economia (Ferrari et al., 2013). Aquestes competències clau són: comunicació lingüística, habilitats bàsiques en matemàtiques i ciència i tecnologia, competències numèriques, aprendre a aprendre, competències socials i cíviques, iniciativa i emprenedoria, i consciència i expressió cultural.
Tot i que tenim moltes eines TIC a la nostra disposició per a l'aprenentatge i el desenvolupament personal i professional en la nostra vida diària, moltes no posseeixen els coneixements tècnics necessaris. Per abordar aquesta problemàtica que trobem a la comunitat valenciana, va sorgir el Marc de la Competència Digital Valenciana (DIGCOMP CV): Eines per a l'aprenentatge i el desenvolupament en l'era digital.
Aquest document recull totes les competències digitals que les persones han de conèixer, així com les competències relacionades amb les TIC que cal desenvolupar per optimitzar l'ús de les eines tecnològiques. La primera edició del CV DIGCOMP ha estat elaborada per la Direcció General de Lluita contra la Bretxa Digital i altres organismes de la Generalitat Valenciana, amb l'objectiu de "dotar al Govern de la Generalitat d'un marc de referència en la planificació de la millora de les capacitats digitals de la ciutadania i dins la comunitat valenciana Accelerar la consecució dels objectius de desenvolupament social i benestar ciutadà.” (Generalitat Valenciana, 2021).
Continuant amb DIGCOMP CV, examinarem els diferents dominis i subdominis de les competències digitals que es troben en aquest article:
Es divideixen en 5 àrees: informació i alfabetització de dades, comunicació i col·laboració, creació de contingut digital i seguretat i resolució de problemes. El domini de les competències s'estructura en 8 nivells, aquests són comuns a totes les àrees: bàsic nivell 1, bàsic nivell 2, intermedi nivell 3, intermedi nivell 4, avançat nivell 5, avançat nivell 6, expert nivell 7 i expert nivell 8. L'esquema seria el següent:
Extreta de: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Competencias_digitales.jpg
Aquí us deixe algunes metodologies que em semblen molt interessants com a futura docent. A cada una us deixe un enllaç perquè pugueu investigar sobre elles.
- Flipped Classroom: Aquesta metodologia de 'classe invertida', s'aprèn fent i no memoritzant.
- Learning by Doing: Basat en la idea d'aprendre per mitjà de 'fer', amb una finalitat participativa i activa.
- Adaptive teaching: És quan els docents adapten l'ensenyament per respondre a les fortaleses i necessitats de tots els alumnes.
Si coneixeu alguna metodologia més, no dubteu a deixar-me en comentaris. M'encantarà descobrir noves estratègies per poder posar a la pràctica a les meves classes en un futur.
D'altra banda, hi ha dos models que van començar a ser visibles quan la majoria de famílies i fins i tot la majoria de les escoles van tenir les eines tecnològiques necessàries. Són els anomenats models TPACK I SAMR. Per poder tractar sobre ells cal la formació tant tecnològica com pedagògica.
MODEL TPACK
Ens veiem aviat, 👀
Eva 🥰
Explicando los modelos SAMR y TPACK. (2018, 28 de Septembre). [Video]. Youtube. https://youtu.be/v0K5ksduB8I
Generalitat Valenciana. (2021). Marc Valencià de Competències Digitals Digcomp_CV. Recuperat de: https://innova.gva.es/documents/169273731/173739103/Marc+Valenci%C3%A0%20de+Compet%C3%A8ncies+Digitals+Digcomp_CV/07dd9bd3-3d63-464b-91b4-72739412b58c
Ferrari et al. (2013) Digital Competence. European Commission.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada